But to me, the most regrettable chapter wasn’t Telerate, but repeating the mistake of underinvestment during the late-1990s tech bubble, when financial-service and tech ads made the Journal on some mornings as thick as a phone book.

Don’t take my word for it, ask Zannino, who is talking here about investing to spread out the paper’s advertising beyond financial and tech ads, but might as well have been speaking more generally. “In hindsight, sure, it would be hard for me not to say we should have been diversifying (our advertisers) back then. Next time.”

He said that to Newsweek in 2003, when he was DJ’s relatively new chief operating officer.

And while DJ was nibbling around the edges, trying to squeeze both growth and dividends out of a single newspaper and a handful of other stuff, mostly by beating the staff like so many rented mules, others acted like capitalists—you know, “free markets, free men,” and all that.

In the early 1990s when Kann took over, Thomson Corp. was a newspaper company that had expanded into textbook and law book publishing. In 1996, it bought West Publishing. Last year, its legal division alone posted operating profits of $1.1 billion, ten times that of all of Dow Jones. True, it sold off its newspapers in 2000, but it certainly could have supported them during this transition from print to digits.

Now, guess what? It’s buying Reuters, a news service and financial data provider. With Reuters, Thomson gets the last viable competitor to Bloomberg and the ability to pressure Dow Jones Newswires, one of DJ’s few remaining profitable segments. And if you think the old Thomson papers could even approach the Journal’s readership demographic, you have a strangely high opinion of the Guelph Mercury or the Fond du Lac Reporter.

In recent years, DJ’s culture seemed to curdle as the company stagnated financially. In 2002, Kann named his wife and another former reporter, Karen Elliott House, publisher—that is, the chief ad salesperson. Senior management grew more remote, and cost-cutting came with an unnecessary helping of monkeyshine. Kann once referred to the end of DJ’s great pension program as a way to “modernize” it; the shrinking of the physical size of the paper would be called a “design enhancement” or something. WSJ staff writers were reduced to appeals to the board’s conscience with stories about relatives saved by DJ’s soon-to-be-cut health benefits, impassioned letters from war correspondents and marching around a big inflatable rat (1). That’s embarrassing, let me tell you.

In April 2005, what I believe was a revealing moment arrived. After years of overpaying the dividend to the benefit of the controlling Bancrofts—in effect, his patrons—Kann supported a corporate rule change that lowered the number of super-voting shares to 7.5 million from twelve million, allowing the Bancrofts to retain voting control of the company even as they sold large blocks of stock.

The family said it needed “to provide funds for investment diversification and to meet anticipated financial needs.”

Ah, skip it.

Last year, the company reported that it took a charge of $4.5 million for Kann’s severance as part of $14 million in charges it took for senior executive severance, include Kann’s wife’s.

Is that a lot? Not really. But it’s more than Dow Jones had in cash on its balance sheet at the end of last year.

In the end, I’m afraid Peter was right. By laying fact upon fact, truth is attainable.


(1) See: “Dow Jones Employees Protest,” New York Post, April 21, 2004.


Dean Starkman Dean Starkman runs The Audit, CJR's business section, and is the author of The Watchdog That Didn't Bark: The Financial Crisis and the Disappearance of Investigative Journalism (Columbia University Press, January 2014).

Follow Dean on Twitter: @deanstarkman.